Jumulici și cultura religioasă (ep.7 Ză oan end onli, Moses I)

Pentru început trebuie să recunosc că mă amuză teribil cănd văd prin diverse filme americăcane cum diverși își botează mâța Moses. Aștept cu nerabdare să se schimbe și la noi trendul și în loc de Grivei să auzim pe țăran: ”Sfânt Ilie, șo pe urs! Isuse, hai și tu tată!”. Bun, dar să lăsăm amuzamentul propriu la o parte și să intrăm în pâine.

Moise a fost un personaj destul de băftos la începuturile vieții lui, urmând să ajungă șmecherul șef al evreilor. Atât de șmecher, încât religia evreilor se mai numește și mozaism, termen derivat de la Moise, fiind același lucru cu iudaismul. Dacă o să puneți mâna pe Vechiul Testament, indiferent de viziunea acestuia (ortodoxă, catolică, Tora etc.), primele cinci cărți (capitole) îi sunt atribuite lui Moise. Adică, credincioșii și reprezentanții clerului consideră că în mod indubitabil însuși Moise a pus mâna pe un porumbel, l-a jumulit de pene, a prins o sepie, a stors-o de cerneală și a așternut rândurile acestor cărți. Cele cinci cărți în cauză sunt următoarele și mai sunt cunoscute ca și Pentateuh:

  1. Facerea sau Geneza – Întâia Carte a lui Moise
  2. Ieșirea sau Exodul – A Doua Carte a lui Moise
  3. Leviticul – A Treia Carte a lui Moise
  4. Numerii – A Patra Carte a lui Moise
  5. Deuteronomul sau A doua Lege – A Cincea Carte a lui Moise

Periteți-mi vă rog să fiu puțin circumspect în privința celor susținute de ninjălăi în sutane privind asocierea mâna lui Moise – pană plus cerneală – cinci cărți biblice, cel puțin din cauza următoarelor versete, pe care le puteți regăsi in Deuteronom, cap. 34:

”4. Şi i-a zis Domnul: “Iată pământul pentru care M-am jurat lui Avraam, lui Isaac şi lui Iacov, zicând: Seminţiei tale îl voi da. Te-am învrednicit să-l vezi cu ochii tăi; dar în el nu vei intra!
5. Şi a murit Moise, robul lui Dumnezeu, acolo, în pământul Moabului, după Cuvântul Domnului;
6. Şi a fost îngropat în vale, în pământul Moabului, în faţa Bet-Peorului, dar nimeni nu ştie mormântul lui nici până în ziua de astăzi.
7. Şi era Moise de o sută douăzeci de ani, când a murit; dar vederea lui nu slăbise şi tăria lui nu se împuţinase.
8. Şi au plâns fiii lui Israel pe Moise, în şesurile Moabului, la Iordan, aproape de Ierihon, treizeci de zile, până s-au împlinit zilele de jelit şi de plâns după Moise.
9. Iar Iosua, fiul lui Navi, s-a umplut de duhul înţelepciunii, pentru că îşi pusese Moise mâinile asupra lui, şi i s-au supus fiii lui Israel şi au făcut aşa după cum le poruncise Domnul prin Moise.
10. De atunci nu s-a mai ridicat în Israel prooroc asemenea lui Moise pe care Dumnezeu să-l fi cunoscut fată către faţă, nici să săvârşească toate semnele şi minunile cu care Domnul l-a trimis în pământul Egiptului asupra lui Faraon şi asupra tuturor dregătorilor lui şi asupra a tot pământul lui; nici să facă cu mână tare şi cu mari înfricoşări ceea ce a făcut Moise înaintea ochilor a tot Israelul.”

Mi se pare fascinant cum acest om a putut să își descrie propria moarte. Iar modestia acestui om sfânt este fără margini, așa cum se vede în ultimul verset.

Acum că am fixat cadrul cultural în privința lui Moise, despre copilăria, viața, faptele și GPS-ul său defect, vom vorbi în capitolele următoare, sper chiar în această săptămână.

3 thoughts on “Jumulici și cultura religioasă (ep.7 Ză oan end onli, Moses I)

  1. Doru

    Numai jumulici putea sti cine a jumulit porumbelul… Asta era problema, nu??

Comments are closed.